Основні характеристики ліфтів
Основними характеристиками ліфтів є швидкість руху , вантажопідйомність , максимальна висота підйому кабіни і кількість зупинок , які регламентуються Державними Стандартами (ГОСТ) Росії та національними стандартами зарубіжних країн на конкретний тип обладнання.
Розрізняють номінальну , робочу , граничну , ревізійну та зупиночну швидкості ліфта.
Номінальная швидкість - це швидкість , на яку розрахований ліфт . Діапазон номінальних швидкостей сучасних ліфтів масового застосування від 0,18 до 4 м / с. Швидкість понад 4 м / с застосовують вкрай рідко , так як швидкий підйом і опускання з великим перепадом по висоті несприятливо позначається на самопочутті пасажирів , іноді викликаючи больові відчуття в слухових органах. До того ж підвищення швидкості не завжди дозволяє істотно збільшити продуктивність ліфта. Ліфти з високими швидкостями застосовують у будівлях великої висоти. При цьому для більш ефективного використання цих ліфтів нижні поверхи ( експресна , тобто безупинна , зона) не обслуговують . Для нижніх поверхів передбачають більш прості і дешеві ліфти з меншими швидкостями. Максимальне значення швидкості кабіни гідравлічного ліфта , ліфтів з гвинтовим і рейковим приводами зазвичай не перевищує 1 м / c , в силу своєї специфіки конструкції механізмів приводу ліфта , звідси і їх основне застосування - для малоповерхових будівель.
Робочою швидкістю називають фактичну швидкість ліфта в експлуатаційних умовах. ПУБЕЛ допускається її відхилення від номінальної не більше ніж на 15 %. Вона змінюється залежно від напруги в електромережі , маси корисного навантаження , опору рухомих частин ліфта. Так як у електродвигунів , лебідок та інших елементів ліфтів технічні дані різні , то робітники швидкості однаково навантажених ліфтів відрізняються від номінальних .
Гранична швидкість ліфта - це найбільша швидкість , при якій обов'язково повинні спрацьовувати пристрої безпеки ( уловлювачі ) . Діапазон швидкостей , при яких спрацьовують уловлювачі , знаходиться в межах між швидкістю , на 15 % перевищує номінальну швидкість ліфта , і граничною швидкістю , яка призначається залежно від номінальної швидкості ліфта.
Ревізійної швидкістю називають швидкість , при якій оглядають елементи ліфта , розташовані всередині шахти , з даху кабіни. Ревізійна швидкість повинна бути не більше 0,4 м / с , однак для ліфтів з номінальною швидкістю в межах 0,71 м / с і з приводом , що не забезпечує знижену швидкість ( 0,36 м / с) , допускається здійснювати ревізію на номінальній швидкості , але тільки при русі вниз.
Зупиночної швидкістю ліфта - швидкість, за якої включається механізм забезпечення необхідної точності зупинки. При цій швидкості лебідка електричного ліфта знеструмлюється і загальмовується до повної зупинки. Зупиночна швидкість характерна для ліфтів з двохшвидкісними лебідками . Щоб отримати необхідну точність зупинки кабіни , перед зупинкою ліфт переводять з порівняно високою робочою швидкості на знижену ( зупиночну ) .
Вантажопідйомністю (кг) називається найбільша маса розрахункового вантажу , для транспортування якої призначений ліфт без урахування маси кабіни і постійно розташованих в ній пристроїв. У неї не входить маса кабіни з постійно перебувають в ній обладнанням: рейковими шляхами візків , монорельсами , талями . У вантажопідйомність ліфта входить маса тари вантажів (ящиків , бадей , ковшів ), транспортних засобів (візків , вагонеток ) та інших пристроїв , що не перебувають постійно в кабіні.
Величина вантажопідйомності задається з ряду стандартних значень , що регламентуються ГОСТ залежно від призначення ліфта. Номінальну вантажопідйомність пасажирського ліфта визначають за принципом вільного заповнення , виходячи з корисної площі підлоги кабіни за таблицями , рекомендованим Правилами. Площа підлоги кабіни , займана однією із стулок орних дверей при відкриванні , в розрахунок корисної площі не входить , так як стулку дверей не можна закрити , якщо на цій ділянці підлоги знаходиться людина або вантаж .
Площа підлоги кабіни ліфтів самостійного користування визначаться залежно від його вантажопідйомності.
Допускається застосування кабін із збільшеною площею підлоги , якщо в кабіні встановлюється додаткова перегородка з дверима , замикається спеціальним ключем. Замикання дверей перегородки має контролюватися кінцевим вимикачем.
Ліфти з збільшеною площею підлоги кабіни повинні обладнуватися пристроями контролю та індикації 10 % перевантаження.
Місткість кабіни ліфта визначається залежно від її вантажопідйомності :
E = | Q |
Qn |
де Q - маса розрахункового вантажу кабіни , кг; Qn = 80 кг - розрахункова маса пасажира , кг ( за європейськими стандартами - 75 кг).
Точність зупинки кабіни ( точність зупинки ) - відстань по вертикалі між рівнями підлоги кабіни і поверхової площадки після зупинки кабіни. Утворений поріг ускладнює посадку і висадку пасажирів і вантажно -розвантажувальні роботи за допомогою підлогового транспорту , тому точність автоматичної зупинки кабіни ліфтів в експлуатаційних режимах роботи повинна бути в межах ± 35 мм.
Для оцінки точності зупинки кабіни різницю шляхів гальмування опускающейся порожньої і навантаженої кабіни ділять навпіл для отримання відстані, на яку порожня кабіна при зупинці ліфта не доходить до поверхової площадки , а кабіна з номінальним навантаженням опускається нижче поверхової площадки . Точність зупинки при русі кабіни вгору і вниз різна.
Оскільки допускаються уповільнення при гальмуванні ліфта обмежені , то із зростанням номінальних швидкостей ліфтів збільшуються шляху гальмування і, отже , зменшується точність зупинки. Так , наприклад , при уповільненні 1,5 м/с2 для швидкості кабіни в момент накладення гальма 0,15 м / с точність зупинки складе К = ± 10 мм , для швидкості кабіни 0,5 м / с точність зупинки буде К = ± 50 мм , а для швидкості кабіни 0,8 м / с К = ± 120 ... 150 мм. Тому підвищення швидкості ліфта з одношвидкісним двигуном обмежується необхідною точністю зупинки кабіни. Однак якщо необхідно підвищити номінальну швидкість ліфта до 1 ... 2 м / с , то застосовують двошвидкісний двигун, що забезпечує потрібну номінальну швидкість , на якій кабіна проходить практично весь шлях між зупинками , а перед зупинкою двигун перемикають на зупиночну швидкість ( в 4 .. .8 разів менше номінальної) . На цій швидкості відключають лебідку від електроживлення . При цьому відбувається накладення механічного гальма.
Два ступені швидкості кабіни ліфта отримують , застосовуючи двошвидкісний електродвигун або лебідку з мікропривід . Останню схему лебідки використовують порівняно рідко і в даному підручнику вона не розглянута.
У ліфтах з більш високою швидкістю кабіни , або забезпечення більш комфортних умов перевезення пасажирів застосовують безредукторний привід з тихохідним двигуном постійного струму або привід з двигуном змінного струму з частотним перетворювачем VVVF . Частоту обертання обох приводів можна регулювати в широких межах , забезпечуючи необхідну точність зупинки кабіни самим двигуном.
Висота підйому визначається архітектурно- планувальним рішенням конструкції будівлі і розраховується як відстань по вертикалі між рівнями нижньої і верхньої посадочних майданчиків ліфта.
Продуктивність пасажирських і вантажних ліфтів визначає кількість пасажирів або вантажів , що транспортуються ліфтом в одному напрямку за одну годину. Вона залежить від площі підлоги кабіни і ступеня її заповнення , часу входу і виходу пасажирів чи завантаження і вивантаження вантажів , висоти підйому і номінальної швидкості ліфта , від часу відкривання і закривання дверей і операцій з управління ліфтом. Продуктивність ліфтів використовують для розрахунку пассажіроілі вантажопотоків , вантажопідйомності ліфтів та кількості їх у будівлі . У загальному циклі пасажирського та вантажного ліфтів з частими зупинками основний відрізок часу йде на операції, пов'язані з зупинками. Тому збільшення номінальної швидкості ліфта значно здорожує його вартість і не дає пропорційного підвищення продуктивності.